top of page
Search
  • Writer's pictureעמרי אורן

אי-אלימות בטיפול


אחד העקרונות היפים של הטיפול בפסיכותרפיית “האקומי” הוא עקרון אי-האלימות. הוא אומר שאני, כמטפל, קשוב ביותר לקצב, לצרכים ולרצונות של האדם שאני מלווה, ובשום מקרה לא נלך נגד רצונו, וגם לא נגד ההגנות שלו.

בניגוד לגישות גוף-נפש שהיו רווחות בעבר, שבהן היתה חתירה לקתרזיס רגשי דרמטי, או ל”פירוק” של השריון הרגשי, ב”האקומי” אנחנו עובדים בעדינות, ותומכים ומעודדים מפגש עם החלקים השונים של האדם, ודווקא *מחזקים* את ההגנות שלו. זה מעניק סביבה בטוחה ומאפשר מפגש בקצב נכון עם חומרים נפשיים עמוקים. זה גם מבטא את האמון שלנו בתבונה של מנגנוני הנפש ובצמיחה הבריאה שמתאפשרת כאשר הסביבה מזינה ותומכת.

לדוגמה, אם אתה בא אלי לפגישה ומספר שאתה מלא בכעס, בשלב כלשהו נפנה את תשומת הלב (במיינדפולנס) לחוויה של הכעס בגוף. סביר להניח שנאתר בגוף חלקים מכווצים. הכיווץ הזה הוא דרך של מערכת הגוף-נפש להגן עליך מחוויה כלשהי שמאיים עבורך לחוות באופן ישיר. אבל הכיווץ גם מאמץ, דורש השקעה של "אנרגיה נפשית", ומוסיף רעש למערכת. כשהכיווץ הוא כרוני, הוא יכול לפגוע באיכות החיים.

במקרה כזה, יכול להיות שאציע לעזור לך להחזיק את הכיווץ. כלומר, באישורך כמובן, אניח יד למשל על העורף או על השכמות, ואלחץ שם כדי לתמוך בכיווץ. זוהי טכניקה שנקראת “taking over”, והיא מאפשרת לך לתת לי להחזיק עבורך את ההגנה. אתה יכול להשקיע פחות אנרגיה בהחזקת הכיווץ, רמת הרעש במערכת שלך יורדת והבהירות עולה. ברגע הזה, אתה עשוי לגלות שאתה פוגש מקום עמוק יותר, שהיה בלתי-נגיש כל עוד החזקת את הכיווץ בעצמך. למשל פחד כלשהו, או עצב. ואז, יחד, נוכל ללמוד את החלק הזה, שהכעס לא איפשר לך לחוש בו, אבל למעשה הזין את הכעס באופן לא מודע.

ניתן להשתמש בטכניקה הזו גם באופן לא פיזי, למשל אם את מוצאת שיש לך מחשבה חוזרת כגון “אסור לי לבטוח באנשים!”, יכול להיות שנעשה ניסוי שבו (באישורך) אני אחזור על המשפט הזה “במקומך”, ואז תוכלי לראות מה יש מתחת לאותה מחשבה, חלקים בך שלא היו נגישים כל עוד השקעת את המשאבים המנטליים שלך במחשבה הזו (ואולי גם בהתנגדות אליה ובתחזוקת הקונפליקט הפנימי הזה).

אני מספר כאן על חוויה שיכולה להיות מאוד משמעותית, ודי קשה להבין אותה מתוך קריאה בלבד. היא קשורה לשינוי פרדיגמה לגבי ההגנות והדפוסים שלנו. במקום להאבק בחלקים בעצמנו, אנחנו נותנים להם מקום בטיפול באופן שמאפשר לנו להעמיק את ההבנה שלנו את עצמנו ואת ההרמוניה הפנימית שלנו.

אם התחברתם והייתם רוצים להתנסות בשיטה, דברו איתי :-)


13 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page