top of page
Search
  • Writer's pictureעמרי אורן

הרגלים לא רצויים / התמכרויות


1. לכולנו יש הרגלים לא רצויים או התמכרויות. מה שחשוב הוא המידה שבה הם מפריעים לנו לחיות בטוב.


2. חלק גדול מהאנרגיה סביב הנושא הזה הולך להלקאה עצמית / מלחמה בהרגל / מלחמה בעצמנו.


3. הרבה פעמים הרגלים לא רצויים קשורים ב - guilty pleasure, משהו "אסור" שכיף לעשות, או תחושה של "מרד" בנוקשות של המסגרות ושל השליטה (גם העצמית) שאנחנו בד"כ נמצאים בהן.


4. לפעמים יש שלב לקראת הפעילות ההתמכרותית שבו יש לנו יכולת בחירה אם "להשתמש" הפעם או לא, ולפעמים אנחנו כבר בתוך ה"בינג'" ולא משנה מה נגיד לעצמנו, אנחנו נמשיך בפעילות כמו אוטומט - כאילו שאנחנו לא שם. מומלץ שלא להלקות את עצמנו על הזמנים מהסוג השני.


5. בכלל, רוך וחמלה עצמית זה הדיבור.


6. סוד חשוב: אפשר לפתח את השריר של יכולת הבחירה בזמן אמת בשלב הראשון! (פיתחתי כלים בדיוק בשביל זה)


7. אבל אם כבר אנחנו בתוך בינג' (למשל של אוכל או סדרה), מומלץ לנסות דווקא להנות מהם לגמרי, לחגוג את החלק הנעים שבהתנהגות, במקום לסבול פעמיים ולא להתמלא סיפוק אלא אשמה.


8. הרבה פעמים יש "טריגר" שמעורר את הרצון להשתמש. זה יכול להיות סיטואציה מסוימת (למשל סיגריה אחרי אוכל), או טריגר רגשי. כמעט כל מי שדיברתי איתו זיהה שתחושת בדידות, דחייה, אי-הצלחה, מתח או חוסר-ודאות הם טריגרים לשימוש. קשה לנו לפגוש כאב פנימי, אז אנחנו מנסים לאלחש אותו, למרות שזה דווקא מנציח אותו.


9. לרוב יהיו בתוכנו שני קולות: אחד שמשכנע אותנו להשתמש, והשני שמנסה לשכנע אותנו למה זה לא טוב. לשניהם יהיו טיעונים טובים שרובם אפילו נכונים. הקונפליקט הפנימי הזה גוזל הרבה אנרגיה ודוחף אותנו עוד יותר להשתמש. (וגם כאן אפשר לפתח יכולות ניהול)


10. לפעמים חיבוק טוב, או הקשבה אמפתית, בלי ניסיון לשנות כלום, יכולים לאפשר לנו לרכך את הכאב ולהפחית את הדחף להשתמש.


11. לפעמים פשוט לשתות כוס מים עושה פלאים (בין היתר כי לפעמים אנחנו מבלבלים בין "רעב" לבין צמא, ובכלל כי לחזור לגוף, להתווסת ולדאוג לעצמנו עוזר לנו לצאת מהראש ועוזר גם לילד הפנימי להרגיש פחות נטוש).


12. לכוח הרצון לבדו יש יכולת מוגבלת, והוא "מתעייף".


13. הרגלים לא רצויים יגיעו בד"כ כדרך עקיפה לקבל מענה לצורך שלנו שלא מתמלא. למשל, אם אני לא מרשה לעצמי לשחרר שליטה בעבודה ועם המשפחה, אני אמצא את עצמי מאבד שליטה מול ההתמכרות. או למשל אם מול בן הזוג והחברים אני לא נותנת לעצמי מקום וזמן לעצמי, הצורך הזה עשוי להתמלא בעזרת הפסקות סיגריה שאני "חייבת" לקחת, גם אם אני שונאת אותן.


14. כמעט אף פעם לא יעזור להילחם בהרגל, מבלי שניתן לעצמנו אלטרנטיבה מיטיבה כמענה לצרכים שמאחורי ההרגל. אחרי שמזהים מהו הצורך העמוק, שווה לחשוב על רעיונות לדרכים חלופיות נעימות למילוי אותו צורך, ולתרגל אותן גם בזמן שאנחנו לא בתוך הדחף להשתמש.


15. יותר קל ביחד, מאשר לבד. כדאי לדבר ולשתף על הנושא, כדי להשתחרר מבושה, הסתרה או מחשבות שליליות.


25 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page