top of page
Search
  • Writer's pictureעמרי אורן

לדעת מה אתה רוצה

Updated: May 31, 2021


יש לי עניין לא פתור עם להבין מה אני רוצה. זה תמיד היה דבר חמקמק עבורי, ותמיד מתערבים כל מיני שיקולים, מודעים ולא מודעים, של ריצוי, וקונפורמיות, ופחדים, ואמונות על עצמי ועל המקום שלי בעולם, וטאבואים ופרפקציוניזם ועוד ועוד.

וכשאני מנסה לענות על השאלה "מה אני רוצה" מתוך החלק החושב הלוגי שלי, אני מגיע לאיזה מבוי סתום, כי אין פה תשובות ברורות ומושלמות וסדורות.

אז החלק השכלתני שלי ישב וחשב על הדברים, והגענו הוא ואני להבנה, מעין פורמליזציה של הגדרות, שיכולות אולי לעזור לי להבין איך לעזאזל לדעת מה אני רוצה.


אני מניח את ההגדרות כאן, לשימושכם ותגובותיכם. מקווה שזה יעזור לעוד מישהו שמתקשה להתחבר לרצון שלו, לפחות מהפן החושב (בניגוד לפן המרגיש, האינטואיטיבי, שפועל אחרת בדברים האלה).


שימו לב, ההגדרות האלה כנראה יהיו יותר ברורות לאנשים שחושבים קצת "רובוטי" או שכלתני. אם ברור לכם מה אתם רוצים ואין לכם בעיה בתחום, לא בטוח שזה מיועד אליכם :-)


1. מה זה אומר "אני רוצה X"?

בואו נגדיר שהמשמעות של זה היא שלמיטב ידיעתי, יהיה טוב ש-X יקרה.

(וזה יכול להיות טוב במידה שונה עבור קבוצות התיחסות שונות, למשל: עבורי, עבורך, עבור הזוגיות, עבור העובר, עבור האנושות, עבור כדור הארץ. ולכן, זה דורש החלטה ערכית כמה משקל לתת לכל אחת מהנ"ל)


2. אז איך אני יודע שפעולה X היא טובה (עבור אדם/קבוצה Y)?

לטענתי, "טובה" זה אומר שהפעולה X עונה על הצרכים של Y.

(כמובן שזה מורכב מפני שישנם צרכים שונים, ופתרונות שונים נותנים מענה במידות שונות לצרכים שונים)


3. עם כל השיקולים האלה, איך אני מחליט לבחור ב-X?

יקל עלינו (הפרפקציוניסטים) אם נגדיר ש"בוחר" זה אומר ששמעתי ושקלתי את הדעות והקולות השונים לגבי X בתוכי ובחוץ, והגעתי להחלטה שאני רוצה X, אפילו אם אין ביניהם 100% הסכמה.

(תמיד יהיו ספקות ושיקולי נגד, זו לא הצדקה להיות משותק, כי גם לזה יש מחיר והשלכות)


ומה קורה כשאני מוצא את עצמי עושה דברים שאני לא חושב שאני רוצה?

אז המצאתי לזה מילה:

4. אני "מתדחף" לעשות X = דחפים, הרגלים ואוטומטים שלי גורמים לי לעשות X, גם אם באופן מודע אני לא רוצה לפעול ככה.

זה עשוי לרמז על צרכים או אמונות לא מודעים שלי, ולכן זה כנראה סימן שכדאי לחקור מהם, בכדי להגדיל את ההבנה ואת הבחירה ואת היכולת לענות על הצרכים שלי באופן שאני שלם איתו.

(את החקירה הזו, הרבה יותר קל לעשות בעזרת אדם אחר, למשל בתוך טיפול)





27 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page